Tuesday, June 19, 2012

2:a februari 2011: SJ gör det igen


Jag fortsätter rota i gömmorna. Det gamla ska ut, så får jag fila på nytt sen. Detta är en trött tågpendlares klagan.

SJ är ett lustigt företag. Häromsistens blev jag mig tilldelad en tidtabell, med texten "Nyutgåva" på. Det kändes lite skönlitteratur, det där med nyutgåva, som en rälsbunden bokklassiker, och romanens roll är som bekant att förmedla en djupare sanning. Dock skall den inte tolkas alltför bokstavligt. Som SJ:s tidtabeller, alltså.

Nu har vinterns tågkaos kommit i en än mer poetisk variant, nämligen som statistik. Och enligt SJ var 31 % av tågen mer än fem minuter försenade. Men då räknades inte de inställda tågen.

– Det är självklart. Ett tåg som är inställt är inte försenat eftersom det inte går, säger Johan Ingerö, presskommunikatör på SJ.

Detta Kafka-inspirerade uttalande ger mig huvudbry. Jämför meningarna:

"Tåget var försenat, det gick inte i tid"
"Tåget var inte försenat, det gick i tid"
"Tåget var i tid, det gick inte"

Och här någonstans tänker jag mig att den springande punkten skall stå klar för alla och envar, nämligen att huvudsaken inte är när tåget gick, utan när det inte kom fram.

"Tåget kom fram i tid, det gick inte"

Jag undrar om samma resonemang fungerar om man handlar på faktura från SJ.
- Du är sen med betalningen.
- Å, inte alls. Den är inställd.

Vad säger ni: Är ett inställt tåg oändligt försenat, eller inte försenat alls?

No comments: